مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

فروشگاه آنلاین مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

فروشگاه آنلاین مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

تونل تعاملی نور در دانمارک

تونل تعاملی نور در دانمارک

همه روزه تکنیک های نورپردازی متفاو,تی در جهان طراحی و اجرا می شوند.این تکنیک ها را می توان عموما به دو بخش استاتیک (ثابت) و داینامیک (متغیر) طبقه بندی کرد.هر یک از این تکنیک های نورپردازی نیز دارای زیرگروه ها و گستره های متفاوتی هستند.در شاخه نورپردازی های داینامیک ، شاخه ای به عنوان نورپردازی اینتراکتیو (Interactive) وجود دارد ، که علاوه بر قابلیت داینامیک و تغییر حالت ، دارای قابلیت حسگری و شناسایی عواملی از محیط اطراف نیز هست.

 تفاوت عمده نورپردازی اینتراکتیو با نورپردازی های استاتیک در قابلیت همخوانی با شرایط محیطی و خواست کاربر است ، آن گونه که در هر لحظه سعی می کند خود را با آن چیزی که باید باشد هماهنگ کند.این هماهنگی باعث می شود که مخاطب حس الفتی خاص نسبت به نورپردازی پیدا کند ، از این رو می توان این نوع از نورپردازی را نورپردازی زنده (Live) یا هوشمند (smart) نیز نامید.این امر موجب می گردد که بیننده سعی کند خود را درگیر این نورپردازی کرده و نورپردازی را جزئی از تخیلات ، آرزو ها و خواسته های خود ببیند. قدم زدن در تونلی تاریک معمولا تجربه ای ناخوشاینداست اما با روش های جدید می تواند به امری خوشایند بدل شود.در مارس 2014، Kollision برنده رقابت طراحی تونل های تعاملی برای شهر کولدینگ دردانمارک شد.همچنین طرح وی نامزد دریافت جایزه نورپردازی تعاملی در سال 2015 می باشد. Kollision پروژه خود را " تداخل " نامید. بر اساس این ایده که زندگی شهری توسط دو روند مخالف ،نیاز به تعلق و زیستن به عنوان بخشی از یک جامعه و یک میل مخالف آن که گرایش به تنهایی و ناشناس ماندن درمیان شتاب جامعه است ، شکل گرفته.

طراحی این تونل به گونه ای است که نورپردازی پویا و تعاملی یکپارچه در دیوار تونل ، موجب ایجاد یک فضای اجتماعی برای راه رفتن افراد درداخل تونل می شود. توسط ایجاد این سیستم پویای نوری ، بین مردم در تونل ومحیط اطراف ارتباط برقرار می شود. سازه های فلزی نصب شده به طول 36 متربر روی هر دو طرف از تونل طولانی که جعبه نور، RGB LED ، سنسور و سخت افزار یکپارچه روی آن قرارداده شده است این فضا را ایجاد می کنند.

سازه های فلزی توسط پانل های سفید Lumino که یک نور یکنواخت در سراسر تونل ایجاد می کند پوشیده شده است.برای ایجاد یک تجربه پویا برای کاربران، سنسورهای حرکتی نصب شده است بدین صورت که وقتی شخصی داخل تونل میشود همراه با حرکت خود، حرکت یک فضای نوری را شاهد خواهد بود.هنگام ترک تونل ،تونل نیز خاموش می شود.در صورتیکه چند نفر به طور همزمان در داخل تونل باشند یک فضای موقت ترکیبی از نور بین آنها ظاهر می شود.بدین ترتیب مردم روی محیط اطراف خوددخالت دارند و از بازی نور در محیط با حرکت خود لذت می برند.

 یک جزء مهم در کنترل طراحی روشنایی در تونل نرم افزار ی است که داده های حسگر را به یک تجربه پویا ترجمه می کند. Kollision تعدادی از اجزای نرم افزار ، که جمع آوری ، تفسیر و ارتباط داده های حسگررا امکان پذیر می کنند توسعه داده است، در حالی که فرآیندهای دیگر بطورموازی برای چگونگی استفاده از منابع نور در تونل وپاسخ به حرکت مورد استفاده قرار می گیرند. سیگنال های دریافتی از حسگرها توسط یک سری تخته مدارکه سفارشی ساخته شده، سیگنال های ساده سنسوررا به بسته های داده تبدیل می کند ، که درقسمت مرکزی میکرو کامپیوترکه مسئول کنترل منابع نورو محاسبه و پردازش است،انجام می شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.