گاهی اوقات به خصوص در حوزه های کاری هنری نیاز به برش دقیق و پیچیده چوب است که چنین کاری با ابزارهای سنتی و متعارف مقدور نیست. در این گونه موارد می توان از دستگاه برش لیزری استفاده نمود.مدلهای آباژوری که در زیر می بینید توسط تیم Pranaya Design طراحی شده است.آباژورهای فوق العاده ای که در شب سایه هایی زیبا و فریبنده از پیچش گیاهان ودرختان و اشکال هندسی بازیگوش را روی دیوار ایجاد می کنند.
تیم طراحی و ساخت این آباژورهای زیبا ساخت کشور چک ،متشکل از دو گروه است که در آن Josipa سرپرست تیم ایده پردازی وطراحی و Jirka سرپرست تیم ساخت آنها به کمک دانش وبرش لیزری است.
"Pranaya"ترکیبی از سه لغت prav, nav , yav به معنی ( برگ، ریشه و تنه یک درخت است) بطور کلی به معنی درخت زندگی است.با کنکاشی در اساطیر ملل مختلف و نیز اساطیر ادیان می توان به رمز پردازی های خاص درخت پی برد.میان نمادهای مختلفی که برای درخت قائل می شوند، تعبیر «درخت زندگی» و «درخت کیهان» که یکی، رمز «نوشدن و تجدید حیات» و دیگری «نماد پیوند میان آسمان و زمین» است دیده می شود .درخت زندگی مفهومی است که در علم، مذهب، فلسفه، اسطوره و دیگر زمینهها استفاده شدهاست.درخت زندگی هم در لوگوی شرکت و هم در اکثر طرحهای این شرکت استفاده شده است.
بعد از شکل گیری طرح ها بصورت دیجیتالی ، برش لیزری آنها روی چوب توسط دستگاهای پیشرفته انجام می شود ودر پایان کار قطعات لیزر شده رنگ آمیزی و توسط چسب به یکدیگر متصل شده و لاک الکل زده می شوندو نتیجه کارآباژورهای زیبایی است که تصاویر آن را می بینید. این آباژورهای زیبا و فریبنده در دوسری ، درخت زندگی و اشکال هندسی تولید شده اند.
گالری لوستر
گالری لوستر لامورینا در شهر ونیز شامل محصولات چشم نوازی از لوسترهای آویز و سقفی و همچنین دکورهای شیشه ای زیبا است.
در دهه ی شصت کارخانه کوچک شیشه سازی به نام کوره مورینا توسط گروهی از استادکاران این فن تاسیس شد و این هنر 1000ساله را درشهر سنتی ونیز، پر رنگ تر از قبل کرد.در سال 1974 این کارخانه توجه خانواده ی میلانی را به خود جلب کرد که در همان زمان به تولید چراغ و روشنایی چه از نوع شیشه ای یا فلزی اشتغال داشتند.مالکان جدید در عین اینکه به این هنر سنتی اعتقاد داشتند،تلاش کردند که با استفاده از ایده های مبتکرانه کارخانه مورینا را مدرنیزه کنند که البته این ابداعات به بار نشست و لامورینا به برندی جهانی تبدیل شد و پای خود را در خانه های سراسر جهان باز کرد.
لامورینا که از پیشروان تولید لوستر وروشنایی در جهان است،برای تولید محصولات چشم نوازش از تکنیک هایی استفاده می کند که در سنت شهر ونیز گذشته خود را دارد. اما چگونه این زیبایی ها خلق می شوند؟ تکنیک دمیدن در شیشه در عین سادگی ظاهری اش امری بسیار پیچیده است و مستلزم هنر و شکیبایی بسیار است.برای اینکه بتوان شیشه را از توده ی بی شکل اولیه اش خارج کردو به آن شکل داد،باید دمای شیشه را به 1200 تا 1500 درجه ی سانتیگراد رساندتا به شکل مایع در بیایدو سپس آن را باد کرد و به باریکی نخ کشاند،با قیچی مخصوص برش زدو به شکل دلخواه در آورد و درنهایت تا سرد شدن آن منتظر ماند.نهایتا در پایان این مرحله آنچه که باید خلق شود دیگر در اوج زیبایی ایجاد شده است.
لامورینا از لامپهای سقفی و آویزها گرفته تا چراغهای دیواری و لوسترها را تولید می کند که در طرحهای مختلفی چون ونیزی ، کلاسیک ، مدرن وهنری ساخته شده اند.علاوه بر این تولیدات روشنایی ، لامورینا محصولات زینتی و دکوری شیشه ای چون مجسمه ، گلدان و ... هم تولید و عرضه می کند. در این دسته از محصولات ، تعداد محدودی از آثار هنری signature collection هم با همکاری هنرمندان درجه یک و استادان این حرفه برای تزیین دکوراسیون مشتریانی ساخته می شوند که خواهان اثری منحصربه فرد هستند. oscar tuquets , santachiara, paolo deganello از هنرمندان بزرگ این مجموعه اند که همراه با کارگاه studio sottsass تعدادی از منحصربه فردترین آثار دکوری ساخته شده از شیشه را خلق کرده اند.
ذخیرهگالری لوستر
مدل venziano بر اساس یکی از طرحهای کلاسیک ساخته شده است و با استفاده ازرنگ پردازی مبتکرانه و مدرن با رنگهای قرمز،آبی، مشکی،سبز،سفید ، کهربایی، صورتی و چندگانه روانه بازار شده است.این لوستر 6 شاخه است و البته در صورت سفارش تا 36 شاخه هم از آن تولید می شود. مدل glamour دارای طراحی ظریف وکلاسیکی است که بیشتر در حال و هوای دکوراسیون فضاهای مینیمال تناسب پیدامی کند.رنگ سبز اسیدی یا نارنجی گداخته آن بسیار جالب توجه است و شادابی عمیقی به فضای دلخواه شما می بخشد. یکی دیگر از محصولات جالب لامورینا،کاشیهای شیشه ای هستند که در رنگهای بسیار متنوع و گیرا تولید شده اند و چهره ای متفاوت به فضا می بخشند.
لوسترکریستالی
شرکت اتریشی سواروسکی یکی از تولیدکنندگان پیشروی جهان در زمینه ی تولید کریستال های خرد شده و ریز است.برنامه ی تولید این شرکت برای بخشهای مشترک نورپردازی و معماری عبارتست از :فیبرهای نوری کریستال ،قابهای کریستال ، چراغهای کریستالی و...
لوستر رومیزی کریستالی سواروسکی با نور محیطی ، یکی از آثار خلاقانه ی طراح آمریکایی Theo Richardsonمی باشد . وی در طراحی این لوستر رومیزی جذاب از زیبایی ذاتی کریستال در پرتاب نور به روشهای غیر منتظره در فضا و نیز از فرم اشکال منشوری که به صورت تصادفی منعکس کننده نور هستند استفاده کرده است.صرفنظر از محیط اطراف هم مولد نور بکار رفته در لوستر و هم نور روز هردوی آنها جلوه ویژه ای به این لوستر رومیزی بخشیده است.
این لوسترکریستالی زیبا یک نوع جدید از کالا برای خانه های آینده است و درواقع یک محصول جدید کریستال، اما شبیه به یک محصول آنتیک و قدیمی است.یکی از دلایل محبوبیت و جذابیت این محصول سایز مناسب و امکان حمل و نقل آسان آن می باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند و فضاهای زندگی آنها کوچک است بنابراین امکان نصب لوسترهای بزرگ و حجیم برای آنها وجود ندارد. لذا اکثر افراد به دنبال لوستری با سایز کوچک هستند که به راحتی بتوانند آن را جابه جا کنند و نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد نداشته باشند.طراحی این لوستر بگونه ای است که فقط کافیست که روی یک سطح صاف قرار داده شود و نیازی به آویزان کردن آن نیست در ضمن حمل و نقل آن نیز سریع و آسان است.
جهت سیستم روشنایی این لوستر زیبا از لامپهای فلورسنت یا LED استفاده شده است.نتیجه ی ترکیب کیفیت ذاتی کریستال و قدرت لمس نشدنی نور، لوستر رومیزی درخشان زیبایی است که تصاویر آن را مشاهده می کنید.
نورپردازی نما
بازیهای المپیک تنها فرصتی برای گرده همایی ورزشکاران نیست بلکه نمایشی از فن آوری ها و نوآوری های معماری است.به عنوان مثال تصاویر زیر مربوط به ساختمان Green Pix در المپیک 2008 پکن است که نمای آن به زیبایی و به کمک تکنولوژی های نوین ،نورپردازی شده است.
ساختمان Green Pix در مقابل مجموعه سرگرمی Xicui در پکن و در نزدیکی محل بازی های المپیک 2008 واقع شده است .نمای تعاملی این ساختمان با سطح انرژی پایین توسط Simone Giostra و همکاران ARUP طراحی شده است.
از ویژگی های بارز این صفحه نمایش بزرگ رنگی LED که توسط سیستم های فتو ولتاییک روشن می شود علاوه بر نورپردازی نما ، داشتن تجهیزات نورپردازی هوشمند بر روی پوسته نما جهت اجرای زنده هنرمندان از چین ، اروپا و آمریکا است.
فتو ولتاییک ( Photovoltaics) یا به اختصار PV، یکی از انواع سامانههای تولید برق از انرژی خورشیدی میباشد. در این روش با بکارگیری سلولهای خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکانپذیر میشود. سلولهای خورشیدی از نوع نیمه رسانا میباشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته میشوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک میتابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها میگردد. میتوان فتوولتایک را در دسته فناوریهای انرژیهای تجدید پذیر (نوشو) قرار داد.
نماها اکثریت سطح پوسته یک ساختمان را اشغال میکنند. در حقیقت یک نما نخستین احساس بصری از ساختمان را به بینندگان خود انتقال میدهد و معماران بنا نیز با استفاده از نما به بیان ایدهها و ترجمه خواستههای کارفرما با زبانی ویژه از شکل و رنگ میپردازند. مدولهای استاندارد فتوولتائیک میتوانند به دیوار موجود ساختمان برای تامین نمایی موفق به لحاظ زیبا شناختی متصل گردند. این واحدها بدون نیاز به عایق به استراکچر متصل میشوند که این عمل توسط زیرسازی شبکهای در مدولهای فتوولتائیک صورت میگیرد، بنابراین سیستمهای فتوولتائیک میتوانند به عنوان بخش مهمی از عناصر نمای ساختمان مطرح شوند. چهره اصلی یک لایه فتوولتائیک به عنوان مصالح پوششی، شبیه یک شیشه رنگی است. لایههای فتوولتائیک حفاظت طولانی مدت در برابر شرایط جوی را تامین و میتوانند در هر اندازه، شکل، طرح و رنگی، برش و تهیه شوند و حتی قسمتی از نور روز را نیز به داخل ساختمان برسانند. این عناصر ساختمانی میتوانند بعنوان صفحات ساده نما، عناصر چند عملکردی برای نماهای سرد و گرم، به عنوان سیستم سایه انداز یا بازشوعمل نمایند.
نمایشگاه لوستر
درطی هفته ی طراحی میلان 2016 ، کمپانی Lasvit با ارائه ای دراماتیک از کارهای منحصربه فرد و معاصر ، کاخ تاریخی Serbelloni را روشن نموده و به تجربه و مهارتهای استادکاران شیشه گر را به نمایش گذاشته است.
کاخ سربلونی (Palazzo Serbelloni) کاخی باشکوه به سبک نئوکلاسیسم است که برای ستاره شناسی به نام سربلونی در سال 1770 با کتابخانه ای دارای 75هزارجلد کتاب بنا شده است.کمپانی جوان Lasvit اهل چک ، 4 لوستر کریستالی با کریستالهای خاص Bohemian مربوط به اواخر قرن 18 موجود در اتاق ویژه ی این کاخ به نام بال ناپلئون " اتاقی که ناپلئون بناپارت در زمان حضورش در میلان در آن اقامت داشته است " را تعمیر و ترمیم نموده است.
دولوستر کریستالی بزرگ دیگر واقع در لابی اتاق ناپلئون و نیز دو لوستر مشابه این دو با مقیاسی کوچکتر واقع در سالن Gian Galeazzo با بیش از 40 بخش و 1000 جز نیز توسط این کمپانی ترمیم شده اند.
پروژه بازسازی توسط Lasvit ترکیبی از 3 تکنیک ساخت شیشه است که عبارتند از:تولید و جابگزینی کریستالهای دست ساز بهم تابیده شده،دمیدن دستی و برش قطعات، ذوب کردن و برش قطعات درگیر به منظور بازسازی نورهای دراماتیک و بازگرداندن جلوه ی اصلی به آنها.
می توان گفت هدف از احیای لوسترها ، حفظ بخشهای اصلی با وجود ردپای تاریخی و خراش و آسیب دیدگی در آنها بوده است .به منظور اطمینان از اینکه شخصیت لوسترها حفظ شده و به آنها آسیبی نرسیده لوسترها برچیده و به جمهوری چک جایی که به نظر می رسد اولین بار در آنجا متولد شده اند انتقال داده شد و بدین ترتیب چرخه ی خلاق و تاریخی آنها کامل گشت.
علاوه بر پروژه ی احیای لوسترها ، نمایشگاهی تحت عنوان Via Lucis از کارهای هنرمندانی به نام های Maurizio Galante , Andrefu , Moritz Waldemeyer و طراحان جوان دیگری با چاشنی نئوکلاسیک و پیچ و تابهای طراحی معاصر و با بهره گیری از دانش و هنر شیشه گران کمپانی Lasvit در این کاخ به نمایش گذاشته شده است.
Moritz Waldemeyer سعی کرده است که سنت ساخت لوستر را سازماندهی کند.وی لوستری را به کمک بلوکهای شیشیه ای الماس مانند درست مانند یک جواهر خلق نموده است .بهتر است بگوییم این لوستر ترکیبی از اجزای منظم ، شفاف و هندسی برای رسیدن به کل واحد است و در مجموع با وجود منبع نور در هر قطعه ، جلوه ی نوری بی انتهایی ایجاد شده است.
Maurizio Galante دوره ی نئوکلاسیک را یک دوره ی عاشقانه دانسته و با خطوطی نرم و اشکالی ساده تفسیرنموده است .با وجود اینکه لوستر طراحی شده توسط وی به خطوط تاریخی خود وفادار مانده اند اما استفاده از لوله های شیشه ای بیانی معاصر و مدرن به آن بخشیده است.این طرح تلاشی برای ایجاد ارتباط میان گذشته و آینده است.
Lollipop نام لوستر زیبایی است که توسط Boris Klimek و با الهام از آب نبات چوبی محبوب کودکان طراحی شده است. هر چراغ به کمک صفحات شیشه ای آمورف ساخته شده است. "در فیزیک ماده چگال جامد آمورف، اَریخت یا بیریخت، جامدی است که در آن اجزای تشکیلدهنده (اتمها/مولکولها) برخلاف مواد بلورین نظم بلنددامنه نداشته و فقط نظم کوتاهبرد دارند."این مجموعه ی زیبا شامل چراغ تک ، چراغ رومیزی و چراغ آویز می باشد.
Jacub Berdych بیانی معاصر از لوستر محبوب در زمان سلطنت ماریا ترازا را ارائه نموده است.هنگام تولید و تزیین هرکدام از این لوسترهای منحصر به فرد ، Berdych پروسه ی قبل از برش نهایی و پرداخت را متوقف کرده و شیشه ی فشرده را در حالت خام که شامل لبه هایی گران باراست نمایش داده است.با انجام این کار طراح جوان حس شیشه ای را که در معرض گرما و فشار قرار گرفته اسیرکرده و حس حرکت را در آن حفظ و تقویت نموده است.اثر نهایی با استفاده از تکنیکهای پوشش فلزی شیشه ، عمق و درخشش و نمایشی رنگین کمانی یافته است.این اثر از تکنیک ساختی عالی در عین سادگی برخورداراست.
leon jakimič موسس و رییس کمپانی Lasvit می باشد.
در دانشنامه ویکیپدیا آمده است که Ossury محل امانت گذاردن استخوان و اسکلتهای انسانی است. در گذشته از استخوانهای مردگان در اماکن و ساختمانهای مذهبی به عنوان روشی برای نشان دادن شکوه و افتخار مردگان استفاده میشد. ظهور عمده این گرایش پس از فراگیری طاعون بود. از آن جا که در آن شرایط فضای کافی در گورستانها وجود نداشت، نگهداری استخوانها در کلیساها و دخمهها به عنوان رسمی جدید آغاز شد. دیوارها، ستونها، برجها، محراب و یا حتی لوسترهای مختلفی با این استخوانها ساخته شده است. این استخوانها که غالبا جمجمه هستند به راهبان، اشراف، قربانیان بیماریها و همچنین دوشیزگان باکره تعلق دارد.شاید درک اینکه چرا ossuray به عنوان یکی از جاذبههای گردشگردی شناخته میشود برای بسیاری دشوار باشد، ولی واقعیت این است که بازدید از این اماکن لزوما به معنای گرایشهای بیمارگونه و ناشی از ناراحتیهای روانی نیست. در واقع دیدن این اماکن بسته به خلقیات بازدیدکننده میتواند یک تجربه شگفتانگیز یا دلسرد کننده باشد. اما قدر مسلم این که در ورای این مواجهه مخوف با سرنوشت که در حین دیدن این استخوان ها تجربه میشود، حسی از تعالی و جریان زندگی درک خواهد شد که شاید ارزش این تجربه را داشته باشد.
استودان سدلک (Sedlec Ossuary)،یک کلیسای کوچک کاتولیک، ساخته شده در پایین گورستان کلیسای همهی قدیسان در سدلک، واقع در حومهی کوتناهرا در کشور جمهوری چک میباشد و یکی از 12 میراث جهانی یونسکو در جمهوری چک است.این نیایشگاه به سبک گوتیک ساخته شده و با استخوانهای ۴۰۰۰۰ انسان، تزئین شده است. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر توریست از این مکان بازدید میکنند.بر طبق روایات، بعد از سال ۱۵۱۱ استخوانهای انباشته شده، توسط یک راهب نیمهکور به صورتی مرتب در کلیسا چیده شد. بین سالهای ۱۷۰۳ تا ۱۷۱۰ میلادی، ورودی جدیدی ساخته شد و تعمیراتی در بنا صورت گرفت. در سال ۱۸۷۰ میلادی منبت کاری به نام Frantisek از سوی خانوادهی شوارتزنبرگ استخدام شد تا کلیسا را با استخوانها تزئین کند؛ که این تزئینات تا به حال در این کلیسا موجود است.مدیر خلاق Lasvit جهت ادای احترام به Frantisek با حک اسکلت بر روی شیشه لوستر زیبایی را به نام" یادگاری موری" خلق کرده است.یادگار موری نماد تولد و مرگ است.قطعات کوچک با شیشه تحت فشار و قطعات بزرگتر شیشه دمیده شده اند و با زنجیره از استخوان به یکدیگر متصل شده اند که نشانی از فناناپذیری می باشد.
Tac/Tile نام مجموعه ای است که توسط André Fu طراحی شده است.این مجموعه شامل چراغ رومیزی و آویز می باشد.این مجموعه با الهام از سقف معابر شهری چک ،کاشیهای سقفهای سنتی چینی ساخته شده است.
در سال 1787 میلادی در ساحل رودخانه Moldau در جمهوری چک نوعی شیشه طبیعی شفاف و به رنگ سبز پیدا شد که نامش مولداویت گذاشته شد . این کانی غیر بلورین می باشد.در ارتباط با منشاء مولداویت فرضیه های گوناگونی وجود دارد که دو فرضیه اهمیت بیشتری دارند فرضیه اول این است که مولدایت از فضای بیرونی جو به کره ی زمین وارد شده و پس از عبور از اتمسفر ، ذوب و شکل خاص و بافت سطحی ویژه ی خود را یافته است .فرضیه ی دوم برخورد یک شهاب سنگ بزرگ که باعث ذوب و پراکندگی صخره های پیرامون محل برخورد شده است ، را باعث تشکیل مولداویت دانسته است جلای شیشه ای و شیار ها مشابه با خورندگی حاصل از فرسایش ، شکل ویژه سطح خارجی مولداویت است . این کانی در جمهوری چک و نیز تایلند یافت شده و اعتقاد عمومی بر این است که این کانی زیبا دور کننده ی شیطان است .
این بیان کهکشانی توسط طراحان Lasvit به نامهای Petra Krausova ، Libor sostak تحت تاثیر مولداویت طراحی شده است.این مجسمه ی هنری بزرگ با استفاده از 1500قطعه ی شیشه ای دمیده شده سبزرنگ ساخته و برای آن 7 حالت مختلف پخش نور به کمک LED برنامه ریزی شده است.می توان گفت این بیان هنری آمیزه ای از تاریخ باستان ، طبیعت و تکنولوژی مدرن می باشد.